Wordt uw kind in de loop van het jaar 2024 twaalf jaar en is het in de Rooms-katholieke Kerk gedoopt, dan kan het in aanmerking komen om gevormd te worden.

Het vormsel is een sacrament. Het heeft met God en de Kerk te maken. In de vormselcatechese staat de persoon van Jezus Christus en de relatie met Hem centraal. Wij zijn ervan overtuigd dat geloven in Jezus Christus een bron van leven is. Niemand is verplicht deze overtuiging te delen. Wie deze overtuiging deelt kan gevormd worden.

Daarom is het vormsel een vrije keuze, die ouders en kinderen samen maken. Het is goed om hierover na te denken en er met uw kind over te praten. Wie de weg van het christelijk geloof gaat, hernieuwt zijn doopbeloften en wordt in zijn ‘gedoopt-zijn’ bevestigd. Hij/zij geeft God een plaats in het leven en wil als christen bij de kerkgemeenschap horen.

Voor onze parochie gaan de vormselvieringen door in het derde weekend na Pasen. Op zaterdag 20 april voor de vormelingen van Schellebelle (voormiddag) en Lede (namiddag). Op zondag 21 april voor de vormelingen van Oordegem en Smetlede en van Wichelen.

GROOT-LEDE

Voor groot-Lede zijn er drie vormseltrajecten:  Sint Martinuskerk  in Lede , Sint Pharaildiskerk  in Smetlede  of Sint Martinuskerk  in  Oordegem.

De catechesemomenten gaan in Lede door op zaterdagnamiddag om 16.00 u. In Oordegem houdt men catechese voor de eucharistieviering van 17.00 u op zaterdagnamiddag. In Smetlede is het catechese op vrijdagavond en sluit men voor de vieringen aan in Oordegem.

Schrijf hierbij in op bijgaand formulier als je kiest voor Lede, Oordegem of Smetlede:

Inschrijven voor het vormseltraject in Lede , Smetlede en Oordegem

Voor inschrijvingen voor Wichelen of Schellebelle vind je onderaan een ander formulier.

Catecheseploeg

Christine Braeckman

Annemie Coppens

Sonja De Kerpel

Karine De Vuyst

Ann De Winne

Hendrik Geerinckx

Inge Janssens

Christa Perreman

Isabelle Van Der Veken

Stefaan Van Gyseghem

Komende activiteiten

Zaterdag 3 februari: 16.00 u tot 18.00 u -  catechese voor de vormelingen van Lede met om   17.30 u afsluitende gebedsmoment waarop de ouders welkom zijn.

Woensdag 14 februari: 10.30 u in de Sint-Martinuskerk te Lede - Aswoensdagviering in samenwerking met de vormselcatechese

Zaterdag 24 februari: 14.00 u tot 18.00 u - bavonamiddag in Lede voor de vormselcatechese van Lede - Oordegem en Smetlede met om 17.15 u eucharistieviering waarop de ouders en grootouders van harte welkom zijn.

GROOT-WICHELEN

Voor groot-Wichelen zijn er twee vormseltrajecten: Sint-Jans Onthoofding te Schellebelle en Sint-Gertrudis te Wichelen. Iedereen kan vrij kiezen in welke kerk men aansluit, meest voor de hand liggend is de kerk waar men zich 'thuis' voelt en men tijdens het weekend naar de 'mis' gaat.

Inschrijven voor het vormseltraject in Wichelen en Schellebelle

VORMSELKERK SINT-JANS ONTHOOFDING SCHELLEBELLE