VAKANTIETIP

Sinds een aantal jaren loopt een mooie wandelroute door onze parochie: het Martinuspad. Het wandelpad start in Aalst op het Priester Daensplein (achter de Sint-Martinuskerk)  en loopt tot Laarne. Op internet spreken ze van een afstand van 36.5km maar in realiteit werd dit uitgebreid tot 41.3 kilometer. Te veel dus om op één dag te doen.

In Aalst vind je nog geen aanduidingen en heb je de uitleg en de kaartjes nodig die je op internet vindt om het juiste traject te volgen. De weg loopt door de stad richting natuurgebied Honegem. Pas in Erpe wordt het traject aangeduid met stickers en pijltjes. Langs enkele oude boerderijen en de Cottem watermolen kom je onderaan de Keiberg in Lede en gaat het traject langs Solegem bos en de Speckaert via het domein van Mesen naar de Sint-Martinuskerk.

Dit traject doen wij regelmatig zodat wij voor onze martinustocht op een zonnige morgen in de maand mei, de start namen in Lede. Langs kleine veldwegen passeert de route langs Impe via de Wijmenier en een deel van de Geelstervallei om vervolgens via Papegem bij de volgende Martinuskerk uit te komen in Oordegem. We kruisen de Brusselse Steenweg en dan zit er een addertje onder het gras. Misschien ook letterlijk. Op de kaart wordt het traject aangeduid langs de spoorweg (Gent-Brussel) maar de stickers en de pijlen sturen je verder richting Bavegem tot over de brug van de E40. Dus hier is de uitbreiding die blijkbaar nog niet op de kaarten is weergegeven.

Heel de route word je van de ene veldweg naar de andere gestuurd. Na een tijd kom je bij de Sint-Martinuskerk van Westrem. Ook dit kerkje is met het originele kerkhof de moeite waard. Na die kerk was het even opletten en verwarrend. Er stond een wegaanduiding maar…het wegje was omgeploegd door een boer en het was even door hoog gras en netels waden. Navraag bij enkele buurtbewoners leerde ons dat dit aan de boer was doorgegeven en dat dit zou opgelost worden.

Tussen Westrem en de volgende Martinuskerk in Massemen wordt de Molenrede gevolgd tot aan de beschermde Van Hauwermeirensmolen. Het dorpsplein van Massemen met zijn eeuwenoude linde is een kijkje waard. Tenslotte bereik je Wetteren. Daar is geen Sint-Martinuskerk maar zwaait Sint-Gertrudis al eeuwenlang de plak. Het pad gaat nog een kleine vier kilometer verder tot Laarne. We vroegen ons af waarom aangezien ook in Laarne geen Martinuskerk te bespeuren valt. Het pad sluit aan de bibliotheek in Laarne echter aan op aan ander wandelpad: de GR128 of Vlaanderenroute die heel Vlaanderen doorkruist.

Dat stuk lieten wij echter links liggen. We namen de trein in Wetteren terug naar Lede. Voor we vertrokken rekenden we op 22 à 23 kilometer stappen tussen Lede en Wetteren. Door de uitbreiding echter werden het er 26 à 27. Genoeg voor een dag. Het loont de moeite voor iemand die graag in eigen streek langs rustige en soms kleine veldwegen stapt en onderweg een paar mooie Sint-Martinuskerken bekijkt. En…je kan het traject uiteraard ook in stukken doen.

Meer foto’s vinden jullie hier en de algemene uitleg op internet .

Veel stapgenot!

Dekenaal nieuws